blogspot visitor

10 mei 2012

Irshad Manji gewelddadig belaagd in Indonesië

Medewerkers van Manji zijn gewond geraakt. Islam-hervormster blijft zelf ongedeerd door ingrijpen van politie en omstanders.



Door Carel Brendel, 10 mei 2012

[...] [Manji deed via Twitter verslag (10 mei j.l.); vertaling CB:] 'Vier jaar geleden kwam ik naar Indonesië, en beleefde een land van tolerantie, openheid en pluralisme. In mijn nieuwe boek beschrijf ik Indonesië als een model voor de moslimwereld. Maar de zaken zijn veranderd. In het LKIS buurthuis vielen religieuze extremisten gisteren 150 burgers van Jogjakarta aan, en ook mijn team. Mijn collega Emily Rees werd met een metalen staaf geslagen en moest met spoed naar het ziekenhuis. Haar arm is nu in het verband. Twee andere aanwezigen liepen hoofdwonden op. Ik heb met ze gesproken en met Gods hulp zullen ze herstellen.'

Noot: Brendel laat in zijn resumé van Manji's tweets een niet onbelangrijke mededeling weg (in deze en deze tweet): 'Indonesians tell me that their police saved my own life'.
De weergave door Brendel zou ten onrechte de indruk kunnen wekken dat het alleen de moed van particulieren is geweest, waardoor Manji zelf ongedeerd is gebleven. Deze omissie is des te opmerkelijker, omdat Brendel niet verzuimt Manji te citeren waar ze zegt: 'Indonesiërs vertellen mij dat hun politie en regering capituleren voor het tuig.'
Het lijkt me duidelijk, dat dus niet 'de' politie in Indonesië de kant van de extremistische moslims kiest; wel zijn er eerdere berichten dat dit in een deel van het land het geval is.

Zie ook:

'Allah, Liberty and Love' - Engelstalige | Indonesische editie

'Het wordt tijd dat we Irshad Manji gaan omarmen'
Door Nauman Janjua, 23 maart 2012 | ook gepubliceerd in de Volkskrant

Irshad Manji Undeterred by Hard-Liners, Warns of Saudi 'Foreign Imperialism'
Door Fidelis E. Satriastanti & Ismira Lutfia, The Jakarte Globe, 7 mei 2012

Mob Causes Cancellation of Another Irshad Manji Event
Door Ismira Lutfia, The Jakarta Globe, 9 mei 2012

En m'n blognotities:
Sharia in Atjeh: elf mensen publiekelijk afgeranseld
Indonesische moslims slachten Ahmadiyya-leden af
'De angst zit diep bij de ahmadiyya-volgelingen'
Dar-al-'Ilm, bruggenhoofd van Saoedische sharia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten